Geografiniai ir istoriniai patyrinėjimai

2022-09-15 Be kategorijos Be kategorijos @en 0
IIGa kl. mokiniai drauge su mokytojomis Daiva Petkauskiene ir Virginija Giedraityte leidosi į geografinius ir istorinius patyrinėjimus po Neries regioniniame parke įsikūrusius Grabijolus. Pirmiausia aplankėme per 200 metų skaičiuojantį tipišką gatvinį Grabijolų kaimą. Čia sodybos išsidėsčiusios palei vienintelę, centre esančią gatvę. Tai XVI a. įvykdytos Valakų reformos palikimas. Būtent tuomet įvairios paskirties laukai buvo pradėti dalinti siaurais rėžiais, prie jų galu į gatvę statant gyvenamuosius namus, o toliau už jų – ūkinius pastatus. Tokie gatviniai – rėžiniai kaimai tarpukariu daug kur Lietuvoje išskaidyti į vienkiemius, todėl savo senąją struktūrą bei autentišką architektūrą išsaugoję Grabijolai yra labai vertingi. Tad nuvykę į Grabijolus atsidūrėme tarsi gyvosiose Rumšiškėse. Čia esančias 25 sodybas prižiūri ir puoselėja jų savininkai: dalis jų tik vasarotojai, o apie dešimt yra nuolatiniai gyventojai, su viena jų, jau šeštos kartos grabijoliške, mielai pasišnekučiavome.
Grabijolai tarsi įaugę į juos supantį kraštovaizdį – Neries upės slėnį. Juo grožėjomės keliaudami Grabijolų pažintiniu taku. Tai „laukinis“ pėsčiųjų takelis, be medinių laiptelių, žvyruotų takelių ir kitų „patogumų“. Šiek tiek „ekstremalus“ takas vedė pievomis, laukų pakraščiais ir stačiais šlaitais. Keliaudami turėjome perlipti linksmais pasakojimais apipintą Saldųjį upelį, kopėme į aukštas kalvas, nuo kurių teko vėliau nusileisti, aptikome stūksančius buvusio Zapalinos palivarko, kuriam priklausė prieš tai aplankytas Grabijolų kaimas, pamatus, grožėjomis atsiveriančiais Neries slėnio vaizdais…
Ne viskas liko aplankyta ir pamatyta, todėl kada nors būtinai dar sugrįšime…😉